Marieke Wiegel spreekt tijdens de NCE-studiemiddag in de Grote Kerk Breda

Publicatiedatum: 12 mei 2026

Deel dit bericht

De vierde editie van de NCE-studiemiddag was een succes

Op vrijdagmiddag 8 mei 2026 heeft de vierde editie van de NCE-studiemiddag plaatsgevonden in de Grote Kerk van Breda. Deze informatieve en gezellige bijeenkomst voor alle (oud-)studenten van het NCE blijft een van de hoogtepunten van het jaar.  

De NCE-studiemiddag wordt jaarlijks georganiseerd. John van den Heuvel, algemeen coördinator van het NCE, nam ook dit jaar de rol van dagvoorzitter voor zijn rekening: “Het was bijzonder om dit jaar onze NCE-studiemiddag in zo’n prachtig rijksmonument te mogen organiseren. Zo’n dag biedt de gelegenheid om onze (oud-)studenten te ontmoeten en met elkaar na te denken over thema’s, die spelen bij het behoud van deze mooie kerk. De NCE-studiemiddag is een mooi moment om te zien hoe kennis en ervaring vanuit allerlei disciplines met elkaar gedeeld worden en om te horen hoe onze (oud-)studenten nu hun bijdrage leveren aan het behoud van ons monumentale erfgoed. 

John van den Heuvel heet iedereen welkom.

John van den Heuvel.

Inhoudelijk programma 

De locatie speelt een centrale rol bij de ontwikkeling van het inhoudelijke programma. De afgelopen edities vonden plaats in Paleis Het Loo (2023), het Nederlands Openluchtmuseum (2024) en afgelopen jaar in het Kantinegebouw op het ENKA-terrein (2025). Terwijl het NCE op zoek was naar een nieuwe locatie voor de 2026-editie hoorde John van den Heuvel op een lezing van het Natuursteenplatform over de restauratiewerkzaamheden aan de Grote Kerk van Breda. Een boeiend onderwerp, waarover de volgende sprekers vertelden: 

  • Marieke Wiegel, directeur van stichting Grote Kerk Breda, over opdrachtgeverschap. 
  • Anouk Loeffen, bouwhistoricus en adviseur erfgoed bij de gemeente Breda, over het proces van vergunningverlening. 
  • Ben Massop, bouwmeester bij Restauratiearchitectuur BBM, over de huidige restauratie van natuursteen. 

Marieke Wiegel Ben Massop

v.l.n.r.: Marieke Wiegel, Anouk Loeffen en Ben Massop.

Rondleidingen 

Na het plenaire gedeelte werd de groep opgesplitst in meerdere groepen voor de rondleidingen. Bij elke rondleiding lag de focus op een ander thema: 

  • Restauratie natuursteen – Ben Massop 
  • Restauratie orgel – Aart Bergwerf (organist) 
  • De kerktoren – Gilde de Baronie 
  • Grafmonumenten – Marieke Wiegel 
  • Muurschilderingen – Charlotte Fijen 

Na afloop van de rondleidingen hebben we met elkaar bijgepraat onder het genot van een hapje en een drankje bij Café De Bruine Pij. Vanaf dit terras hadden we een prachtig uitzicht op de Grote Kerk. Wij kijken terug op een gezellige en inspirerende middag en kunnen niet wachten op volgend jaar. De volgende editie is extra speciaal, want dan wordt de studiemiddag weer gecombineerd met de NCE-Erfgoedstudentprijs. Wij hebben er nu al zin in! 

Fotografie: Sophie Dries.