“Hoe doceer je een docent?”
23-8-2017 | In september start de nieuwe opleiding Specialist Restauratie Timmeren. Het Nationaal Centrum Erfgoedopleidingen belooft kwaliteit. Daarom worden de lessen gegeven door mensen met ruimte praktijkervaring in de restauratiewereld. Gilbert Bookelman van Centalis geeft de NCE-docenten een goede didactische basis.
Gilbert Bookelman buigt de vraag ‘Wat is een goede docent?’ meteen bij: “Hoe doceer je een docent? Daar gaat het om. De docent moet open staan om iets te willen leren. Net zoals de leerling aan wie hij les gaat geven. Pas dan kún je iets leren.” Daarbij is het van belang aan te sluiten op de leervraag van de leerling en om de leerling te helpen inzien wat hij (nog) moet leren.
Door eerdere ervaringen met jonge loodgieters en elektriciens weet Bookelman hoe belangrijk het is om het leren an sich aantrekkelijk te maken: “Daarvoor zoek ik aansluiting op de leerstijl van de leerling. Hoe wil iemand leren? Je kunt drie stijlen onderscheiden. Bij de eerste stijl zegt de leerling ‘laat mij het maar nadoen’. Dit is de kopieerstijl. Bij de tweede stijl wil de leerling alles zelf doen. Hij heeft zijn docent nodig voor tips. Dit is de experimenteerstijl. Bij de derde stijl zal de leerling eerst een boek gaan lezen. Dit is de leesstijl. Deze stijl zie je niet zo vaak bij vaklieden, die met hun handen werken.”
Bij trainingen ziet Bookelman vaak dat docenten voor de groep gaan staan en beginnen te vertellen. Dit is een variant op de lees leerstijl. Deze stijl sluit het minst goed aan het vakgebied van hoogwaardig, historisch timmerwerk. Door zo snel mogelijk van het vertellen voor de klas over te schakelen naar een zogenaamde verwerkingsopdracht kan de docent de leerlingen praktisch aan het werk zetten. Voor een verwerkingsopdracht is niet altijd materiaal en gereedschap nodig: “Aan de hand van afbeeldingen van timmerwerk kun je heel goed een discussie voeren over hoe het werk gemaakt is, je kunt verschillende oplossing met elkaar vergelijken en bespreken wat goed is aan de ene oplossing en minder goed aan de andere,” legt Bookelman uit.
Bookelman heeft eerdere mensen van het Nationaal Restauratiefonds, het Groenfonds, BOEi en de Erfgoed Academie getraind: “Met het erfgoed, de meer theoretische kant, ben ik al wel vertrouwd. Nu komt daar de praktische kant van het ambacht en vakmanschap bij. Ik heb er heel veel zin in!”
De docentendag van het Nationaal Centrum Erfgoedopleidingen staat gepland voor 13 september aanstaande.