Campagne Toekomst in erfgoed ter bevordering instroom jongeren

13-10-2021 | Het restauratievak is niet bij iedereen bekend als loopbaanmogelijkheid. Daarom heeft het NCE voor 10 vakdisciplines korte, aansprekende vakfilms laten maken om een idee te geven wat een ambacht inhoudt. “Om deze films ook echt onder de aandacht van jongeren en hun ouders te brengen, hebben we voor het NCE een jaar lang op de social media campagne gevoerd. Met geweldige resultaten!” vertelt Sarina Boontjes van marketingbureau Indrukwekkend, specialist in het online bereiken van jongeren.

“De resultaten van een jaar campagne voeren voor het restauratievak mogen er zijn: de 10 vakfilms zijn 6 miljoen keer bekeken,” vertelt Sarina Boontjes, opgetogen, “dat zijn echt heel veel views voor een jaar tijd. Voor mij was dit een unieke campagne, o.a. vanwege de duur van een jaar. Met name via ‘stories’ op Instagram zijn de films heel veel vertoond. Dat is waardevol om te weten: Instagram is echt het kanaal voor jongeren. Dat heeft zich met het bereik van de vakfilms opnieuw bewezen. Een ander interessante uitkomst van de campagne is het aantal conversies via Facebook, waar de ouders meer op aanwezig zijn. Met een conversie bedoelen we dat iemand reageert op de acties die we met de campagne beogen. Bij ‘Toekomst in erfgoed’ zijn die acties het klikken op de link in de advertentie naar de webpagina, op de webpagina kunnen bezoekers de vakfilms van het NCE bekijken, een oriënterende ambachtentest invullen, een vraag stellen en zich aanmelden voor de NCE-nieuwsbrief. Zo zijn via Facebook de meeste bezoekers op de webpagina Toekomst in Erfgoed terecht gekomen. Deze bezoekers stelden ook de meeste vragen via het contactformulier. We kunnen concluderen dat we de ouders van de jongeren goed bereikt hebben én dat zij heel geïnteresseerd zijn in informatie over opleidings- en loopbaanmogelijkheden voor hun kind.”

De campagne Toekomst in Erfgoed in cijfers:

  • 10 vakfilms van het NCE zijn gedurende 12 maanden gepromoot onder jongeren op Instagram en hun ouders op Facebook. 
  • 6.133.883 keer zijn de films getoond via deze twee social media kanalen. 
  • 501.257 unieke personen zijn bereikt.
  • 13.789 keer is de webpagina Toekomst in erfgoed bezocht.
  • 1.459 keer is de test gedaan om te bekijken wel restauratievak bij iemand past.
  • 529 keer is een van de 10 NCE-opleidingen bekeken. 

De goede marketingmix

“De uitdaging van zo’n campagne is de juiste combinatie van doelgroep en middelen inzetten om je boodschap over te brengen en mensen aan te zetten tot actie zoals het invullen van de test, waarna de drie meest passende vakdisciplines werden getoond. Bezoekers konden dan doorklikken om de informatie over de opleiding in dit vakgebied te bekijken. Bezoekers konden ook een vraag stellen of zich abonneren op de nieuwsbrief van het NCE,” vervolgt Sarina, “het doel was niet om mensen zich te laten inschrijven voor de NCE-opleidingen. Dat klinkt misschien gek maar dat komt omdat de NCE-opleidingen bedoeld zijn voor vakvolwassen allround vaklieden die zich willen specialiseren in de restauratie. Jongeren hebben dus een weg af te leggen voor ze zo ver zijn. Ingewikkeld is dat niet. Restauratievakman/-vrouw wordt je in drie stappen: je volgt een allround vakopleiding, doet enkele jaren werkervaring op bij een bedrijf dat regelmatig restaureert en je volgt een NCE-opleiding. Hoewel dat overzichtelijk klinkt, vraagt het natuurlijk wel doorzettingsvermogen en een bepaalde mix van eigenschappen.”

Steun van ouders cruciaal bij beroepskeuze

Vanuit het NCE begeleidde Agnes van Alphen de campagne. “De reden dat we ook de ouders van jongeren willen bereiken, is dat jongeren de keuze voor hun vervolgopleiding na de middelbare school vaak in overleg met hun ouders maken. De steun van ouders is dus cruciaal en daarom is het belangrijk dat ouders op de hoogte zijn van de mooie loopbaanmogelijkheden in de restauratie,” legt Agnes uit, “Restauratie is een relatief onbekend vakgebied en we hebben vaak gemerkt dat niet duidelijk is hoe je restauratievakman/-vrouw wordt. Daarom hebben we dat proces overzichtelijk gemaakt in een driestappenplan ‘Hoe word je vakman/vrouw in de erfgoedsector?’. En we laten zien wat restauratie globaal in houdt. Je werkt aan interessante historische gebouwen, op bijzondere plekken. Je werk is afwisselend en vraagt precisie en creativiteit, want niets is standaard. Belangrijk om te weten. Restauratie is een vak dat je moet passen.”

Een stapje op weg naar restauratievakmanschap

“In de campagne hebben we naast de films ook het stappenplan voor een van de advertenties gebruikt en dat was een gouden greep,” zegt Sarina, “in korte tijd bereikte deze ene advertentie duizenden mensen, wat honderden extra bezoeken aan de  de webpagina ‘Toekomst in erfgoed’ opleverde. Dan weet je dat je boodschap is overgekomen. Het doel van de campagne was dus niet puur het genereren van zoveel mogelijk conversies (acties van de bezoeker n.a.v. de advertenties). We waren op een missie om het restauratievak bekender te maken onder jongeren en hun ouders en hen een stapje op weg te helpen om te weten hoe je restauratievakman/-vrouw wordt. Daarbij wilden we voor alle vakgebieden aandacht en niet alleen voor de vakgebieden die het best scoorden. We lieten de verdeling van het advertentie budget dus niet over aan het algoritme van de social-media-kanalen maar maakten daarin zelf keuzes. Met een mooi resultaat.”

We gaan door

“We zijn heel tevreden met het bereik van de campagne en gaan deze dan ook voortzetten om jongeren en hun ouders opnieuw te prikkelen om het restauratievak te overwegen bij hun opleidings- en beroepskeuze,” concludeert Agnes, “het NCE wil een actieve rol spelen in het behoud van het restauratievakmanschap. Dat doen we hoofdzakelijk door samen met bedrijven en onderwijsinstellingen erfgoedopleidingen te ontwikkelen en organiseren. En we willen de instroom van nieuwe vaklieden in het restauratievak bevorderen door alvast een zaadje planten bij jongeren en hun ouders. Wie weet, horen we over een paar jaar van een student dat ie het restauratievak via onze campagne heeft ontdekt.”

Weten wat de jongeren en hun ouders hebben gezien? 

Bekijk de campagnepagina hier: Toekomst in erfgoed. Wil je de vakfilms of de pagina Toekomst in erfgoed gebruiken in lessen over loopbaanoriëntatie? Dat kan! Stuur een mailtje naar info@erfgoedopleidingen.nl. Dab kijken we hoe we je daarbij kunnen helpen.