Ervaringsverhaal van restaurator en meubelmaker Jasper Kipp over de studiemodule Ethiek

15-10-2024 | Het Nationaal Centrum Erfgoedopleidingen biedt verschillende studiemodules aan voor restauratoren roerend erfgoed. Jasper Kipp, restaurator en meubelmaker, vertelt over zijn ervaring met de NCE-studiemodule Geschiedenis, theorie, ethiek en besluitvorming van conservering en restauratie. Lees je mee?

Even voorstellen

Op negentienjarige leeftijd, tijdens een reis in Tibet, is zijn liefde voor het ambacht ontstaan. Na een lange wandeltocht arriveerde Jasper bij een klooster waar een man in ongelofelijke vrede een stuk ornament zat te steken. De sereniteit en de schoonheid van het houtbewerken hebben blijvende sporen achtergelaten. Op zijn 23e schreef hij zich in voor een opleiding aan het Hout- en meubileringscollege en vervolgens is hij 7 jaar in de leer gegaan bij een leermeester. Nu runt Jasper al 15 jaar zijn eigen bedrijf Kipp Fijnhoutbewerking.

Jasper Kipp. Gefotografeerd door Marieke Wisse.

Studiemodule Ethiek

Jaspers doel van het volgen van de studiemodule Geschiedenis, theorie, ethiek en besluitvorming van conservering en restauratie heeft vooral te maken met het inzicht verkrijgen in de academische wereld en het leren spreken van de taal, die daarbij hoort. Op de vraag hoe de NCE-studiemodule, gedoceerd door IJsbrand Hummelen en Natasha Herman, is bevallen, antwoordt Jasper: “Dat was fantastisch. Het was inspirerend en er waren twee fantastische docenten, die graag spraken. Ongelofelijk bevlogen en allebei vakkundig, ze waren beiden in staat om de groep continu te boeien. Ik heb op het puntje van mijn stoel gezeten.

Woorden schieten te kort

Om vakspecialist te worden, moet je tijd investeren en in de leer gaan bij een leermeester. Jasper beschrijft de ervaring bij zijn leermeester antropologisch: “Je gaat bij je docent of leermeester in zijn zone staan. Je kijkt mee en hij doceert je met woorden. Daarnaast beleef je zijn emoties, zijn sterke en zwakke punten, zijn handigheid, zijn ervaring en die pak je op een ander niveau op.” Het schaduwen van een leermeester is essentieel om je het vak eigen te maken. “Je maakt je onzichtbaar, laat de leermeester zijn gang gaan en je neemt de informatie over. Dit kwam, iets anders verwoord, terug in de lesstof van de module.

Besluitvorming

Een belangrijk onderdeel van de theoretische verdieping is de toepasbaarheid in de praktijk. “Net na de studiemodule was er een moment waar ik de geleerde stof direct kon toepassen. Het bij elkaar brengen van alle belanghebbers, van schoonmaak tot beheer en vervolgens de beslisboom toepassen op het project. In plaats van te kiezen voor eenrichtingsverkeer, juist een open dialoog starten en de uitkomst vervolgens weer spiegelen bij de stakeholders. Het werkte fantastisch. We hadden het een paar dagen ervoor geleerd en konden het direct toepassen”, vertelt Jasper enthousiast. “Ik merk ook dat ik veel steviger in mijn besluitvorming sta. Het eindresultaat wordt minder belangrijk dan het verhaal. Ik sta daar nu nog meer bij stil en besef dat ik daar veel aandacht aan mag besteden.

Medestudenten en docenten

De cursusdagen functioneren ook als een ontmoetingsplek. Deze specialisme overstijgende studiemodules zorgen voor een gemêleerde groep cursisten. Jasper: “Het was heel interessant om erachter te komen dat, alle andere zelfstandigen al die jaren in precies hetzelfde pak zitten als ik. Het was fijn om met elkaar te spiegelen. Van vragen als: Waar sta je? Wat kan je toevoegen?, tot: Wat is jouw uurtarief? Hoe ziet jouw documentatie eruit?, daar hebben we best wel wat aan gehad. Het was ook nieuw voor me, al die verschillende vakgebieden. Ik hing toch meer bij de mensen van het hout en dat is nu iets verbreed.

Als het aan Jasper ligt dan had de NCE-studiemodule Geschiedenis, theorie, ethiek en besluitvorming van conservering en restauratie veel langer mogen duren. Ben jij ook enthousiast geworden voor deze vierdaagse cursus (1 hele dag en 3 halve dagen)? Schrijf je dan snel in via de website.