Jongeren en ouders reageren massaal op campagne Toekomst in Erfgoed
23-2-2022 | Ligt jouw toekomst in erfgoed? Niet zo makkelijk te zeggen voor jongeren of hun ouders. Erfgoed en restauratie zijn namelijk behoorlijk onbekende terreinen . Dat wil het NCE veranderen met de campagne Toekomst in erfgoed, een mooie samenwerking met marketingbureau Indrukwekkend. En dat lukt: de afgelopen maanden bekeken 90.711 mensen de advertenties van de campagne, bezochten 2304 mensen de campagnewebsite, deden 819 mensen de test en bekeken 275 mensen een of meer NCE-opleidingen.
Dat zijn klinkende resultaten van de nieuwe campagne, die in november startte. Toen het NCE vier jaar geleden begon met de uitvoering van het Masterplan 2018-2021 was het direct duidelijk dat er ook aandacht zou zijn voor het promoten van het mooie restauratievak onder jongeren en hun ouders. “Zonder goed opgeleide vaklieden kunnen we ons erfgoed immers niet goed in stand houden. Onder de noemer Erfgoed op school organiseerden we diverse bijeenkomsten: leuk maar met kleine groepen. We wilden graag veel meer jongeren en ouders bereiken”, aldus Agnes van Alphen.
“Om de diverse restauratie-ambachten bekender te maken, lieten we vakfilms maken van één minuut lang” vervolgt Agnes, “zo zetten we kort en krachtig de spotlight op vakgebieden als timmeren, metselen, voegen, leidekken, schilderen, rietdekken, inspecteren en het werk van de professional restauratie, de glazenier en de hovenier van groen erfgoed. Deze films zijn overigens op de homepage van onze website permanent te zien.”
Deze films vormden het hart van de eerste campagne Toekomst in erfgoed, die werd ontwikkeld in samenwerking met marketingbureau Indrukwekkend. “Die campagne liep van juli 2020 tot en met juni 2021 en had een prachtig bereik”, vertelt Sarina Boontjes, marketeer bij Indrukwekkend, “aan het eind van de campagne voegde we een stilstaand beeld toe, een beeld dat uitlegt wat de drie stappen naar restauratievakman/vrouw zijn. We zagen dat daar heel goed op gereageerd werd. Dit was de aanleiding om bij de tweede campagne in te zetten op diashows met de prachtige foto’s van vaklieden, die gemaakt zijn door fotograaf Arjen Veldt.”
“Er zijn drie verschillende diashows die we roulerend tonen op Facebook en Instagram. De campagne loopt 6 maanden. We zijn nu op de helft en zien een heel goede respons. Het totale bereik van de campagne is minder groot, dat heeft te maken met het budget”, legt Sarina uit, “toch zijn we heel tevreden met het totale bereik, zeker ook omdat het aantal conversies even hoog is. Bij een conversie klikt iemand op een van de knoppen ‘Wat past bij mij?’, ‘Start de test’ en ‘Bekijk de opleidingen’. Dat gebeurt volop en dan heb je iemand dus echt te pakken. Zo iemand is echt geïnteresseerd geraakt en weet meer over de opleidingsmogelijkheden in het restauratievak.”
De campagnedoelen worden gehaald, een geweldig resultaat en zo bemoedigend dat we ernaar streven om komende herfst weer campagne te voeren zodat jongeren bij het kiezen van een opleiding weet hebben van de mogelijkheden in het erfgoed en de restauratie.
Bekijk hier de campagnepagina: Toekomst in erfgoed.
Bekijk hier de opleidingen: NCE-opleidingen/-modules.